از صورت‌های مالی شرکت‌ها چه اطلاعاتی دستگیرمان می‌شود؟

از صورت‌های مالی شرکت‌ها چه اطلاعاتی دستگیرمان می‌شود؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: گزارش‌های مالی نشان می‌دهند که شرکت‌ها در طول یک دوره مالی چه میزان سود محقق کرده‌ و یا چه میزان زیان متحمل شده‌اند.

آقای احسان رضاپور گفت: شرکت‌ها ملزم هستند دعوت خود از سهامداران برای شرکت در مجمع را حداقل 10 روز قبل از برگزاری مجمع در سایت کدال و روزنامه رسمی کثیر الانتشار شرکت به همراه دستور جلسه منتشر کنند. معمولا نماد دو روز قبل از برگزاری مجمع متوقف می‌شود و  معمولا دو روز پس از برگزاری مجمع نیز در صورت ارايه اطلاعات مصوبات مجمع در سامانه کدال، نماد بازگشایی می شود.

به گفته او مجموع اقداماتی که طی یک دوره مالی مدیران یک شرکت انجام داده اند در قالب صورت‌های مالی قابل اثر و مشاهد است. به عبارتی تمام تلاش‌های که تیم اجرایی و مدیریتی یک مجموعه طی یک دوره مالی در حوزه فعالیت‌های شرکت برای سود آوری بنگاه انجام داده همه این موارد در قالب اعداد و ارقامی در صورت‌های مالی شرکت منعکس می‌شود.گزارش صورت‌های مالی نشان دهند مواردی است که شرکت در آن دوره مالی چه ترکیبی داشته و چه درآمد‌های ایجاد کرده است. گزارش‌های مالی نشان می‌دهند که شرکت‌ها در طول یک دوره مالی چه میزان سود محقق کرده اند و چه میزان زیان متحمل شده‌اند که در نهایت با توجه به اسناد مالی شرکت این سود و زیان قابل تقسیم بین سهامداران شرکت است.

احسان‌پور گفت: بررسی درستی صورت‌های مالی شرکت‌ها را حسابرسان و بازرسان قانونی معتمد که از سوی سازمان بورس لیست‌شان اعلام شده است برعهده دارند. این حسابرسان و بازرسان پس از بررسی، نظرات خود را در رابطه با نحوه انتشار اطلاعات، اسناد ثبت شده و موارد رعایت شده در رابطه با اصول حسابرسی و قانون مقررات در قالب گزارش حسابرس قانونی تهیه و به مجامع شرکت‌ها ارايه می‌دهند تا سهامداران شرکت با مطالعه این گزارش از کیفیت تهیه صورت‌های مالی و افشای اطلاعات آگاهی پیدا کنند.

بر اساس قانون تجارت زمانی که شرکت‌ها می‌خواهند مجامع خود را برگزار کنند ملزم هستند که حداقل 10 روز کاری قبل از تاریخ برگزاری مجمع صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را به همراه گزارش فعالیت و عملکرد هيیت مدیره منتشر نمایند، که عمدتا این اطلاعات در سامانه کدال منتشر می‌شود و سهامداران می‌توانند با جست و جوی نماد  این اطلاعات را در سامانه کدال مشاهده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد