قیمت بلیت اتوبوس های اربعین امسال هم افزایش می یابد؟

قیمت بلیت اتوبوس های اربعین امسال هم افزایش می یابد؟

براساس اعلام مسيولان ستاد تنظیم بازار بلیت اتوبوس 29 درصد گران شده است و این نگرانی وجود دارد که در ایام اربعین بازهم قیمت بلیت بالارود.

به گزارش خبرنگار مهر، کمتر از 3 ماه دیگر سفره‌ی اربعین شروع می‌شود پیش بینی‌ها حاکی از آن است که امسال زايران نسبت به سال گذشته رشد چشم گیری داشته باشند. براساس آخرین ثبت‌نام‌ها در سامانه سماح، بیش از 95 درصد زايران به صورت زمینی و از طریق پایانه‌های مرزی به عتبات مشرف شده‌اند. به همین دلیل این موضوع موجب شده است تا مسيولان امر از هم اکنون به فکر تامین اتوبوس‌های مورد نیاز برای نقل و انتقال زوار عتبات عالیات باشند.

اربعین سال گذشته بیش از 3 میلیون زاير ایرانی به کشور عراق سفر کردند، دستگاه‌های مسيول تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا زايران با کمترین مشکل به سفر کربلا بروند؛ از افزایش تعداد گذرگاه‌های مرزی به 6 نقطه تا ازدیاد تعداد موکب‌ها و گسترش زیرساخت‌های حمل و نقلی.

با وجود تمامی اقدامات اما برخی مشکلات و کاستی‌ها در زمینه حمل‌ونقل، پارکینگ، کم بودن گیت‌های خروج از کشور در مرزها باعث ایجاد اختلال در تردد زايران شد. اما امسال کمی زودتر برنامه ریزی ها آغاز شد تا مشکلات سال گذشته دیگر تکرار نشود.

مرز خسروی بهترین گزینه برای خروج زايران اربعین است

هرساله مرز مهران به عنوان پرترددترین مرز خروجی زايران اربعین است و بسیاری از عاشقان حسینی از طریق مرز مهران که به کربلا و نجف نزدیک‌تر است، وارد عراق می‌شوند. به همین دلیل ستاد مرکزی اربعین هم امکاناتی به منظور پذیرایی از زايران تدارک دیده و از طرفی هم از زايران می‌خواهد که در صورت امکان، مرز خسروی را برای زیارت اربعین انتخاب کنند.

امسال بلیت اتوبوس‌های اربعین با همان قیمت تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار به فروش می‌رسد

احمدرضا عامری، ريیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری درخصوص قیمت بلیت اتوبوس‌ها ویژه اربعین به مهر گفت: بلیت اتوبوس‌ها با توجه به اعلام ستاد تنظیم بازار 29 درصد افزایش پیدا کرده است و بنابراین بلیت با این قیمت‌های جدیدبه فروش می‌رسد.

وی در ادامه افزود: برآورد ما این بود با توجه به افزایش قیمت اقلام مصرفی اتوبوس‌ها مانند لاستیک قیمت بلیت افزایش قابل توجهی پیدا کند اما ستاد تنظیم بازار 29 درصد افزایش قیمت را اعلام کرده است.

ريیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری در ادامه درخصوص اینکه ناوگان اتوبوسرانی در اربعین افزایش اتوبوس‌ها را به همراه خواهد داشت نیز گفت: اگر تعداد زايرین بیش از اتوبوس‌های در نظر گرفته شده باشد قطعا اتوبوس‌های کمکی برای ارايه خدمات به زايرین در نظر گرفته خواهد شد.

مشکلات سال‌های گذشته زايرین برطرف می‌شود

در همین رابطه میراحمدی ريیس ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز اخیرا اعلام کرده است که زمان آغاز نام نویسی متقاضیان در سامانه ثبت نامه اربعین اول محرم است. همچنین مهمترین مسايل و موضوعات مربوط به تسهیل سفر زايران جهت شرکت در آيین اربعین حسینی در عراق، از جمله سازوکار جدید ثبت نام زايران، صدور گذرنامه ویژه اربعین، چگونگی و نحوه انتقال وسایل و تجهیزات موکب‌های ایرانی به داخل عراق، مسايل گمرکی، حمل و نقل زايران، تامین آب و یخ مورد نیاز به ویژه در محدوده‌های مرزی دو کشور ایران و عراق، مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم گیری شد.

وی در ادامه مطرح کرد که اتوبوس‌های ایرانی می‌توانند برای جابه جایی زايرین به داخل عراق بروند.

میر احمدی ناکافی بودن گیت‌های گذرنامه در سمت عراقی مرزهای دو کشور را از مشکلاتی دانست که منجر به معطلی و فشردگی جمعیت در مرز می‌شد و سال گذشته برای جلوگیری از مشکلات احتمالی مجبور به تصمیم گیری برای توقف ترددها در یک مقطع زمانی گرفتیم.

معاون وزیر کشور در عین حال تاکید کرد که برای امسال قرار شد طرف عراقی تعداد گیت های گذرنامه را افزایش دهد که این مشکل در مرز خسروی برطرف شده و امیدواریم بزودی در مرز مهران نیز اتفاق بیفتد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه در بحث اربعین با یک کمبود اتوبوس روبه رو هستیم، گفت، قرار شد از ظرفیت بخش خصوصی به تعداد 2 هزار دستگاه نیز استفاده کنیم، از همین رو از عموم مردم درخواست کرده‌ایم که سفر اربعین را از اول ماه صفر شروع کنند تا در خدمات رسانی، بویژه حمل و نقل مشکلی ایجاد نشود.

ظرفیت پذیرش صد هزار خودرو در پارکینگ‌های خوزستان

علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان در نشست ستاد استانی اربعین گفت: ساماندهی و روان سازی تردد اتباع خارجی، جلوگیری از تردد رانتی یا غیرمجاز خودروها در پایانه مرزی، تدارک پارکینگ برای پذیرش صد هزار خودرو، ساماندهی تردد کامیون‌ها، توسعه راه آهن برای تسهیل بازگشت زايران، اجرای آسفالت در مسیرهایی که نیاز به ترمیم یا تعریض دارند از جمله اقداماتی است که برای اربعین در نظر گرفته شده است.

مجوز ورود اتوبوس‌های ایرانی به عراق در ایام اربعین

وزیر کشور در مورد گفت‌وگوهای دوجانبه با طرف عراقی در مورد تسهیل شرایط زیارت اربعین حسینی گفت: یکی از موضوعات، مساله حمل و نقل بود و برای اینکه تسهیلاتی فراهم شود تا اتوبوس‌های ایرانی بتوانند به داخل مرز عراق بروند، توافقاتی با مقامات عراقی صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر؛ با توجه به اینکه سال گذشته مشکلات زیادی برای زايرین در مرزها ایجاد شد از جمله کمبود جای پارک در پارکینگ‌ها ی مورد نظر و کم و کسری‌های زیادی که در راه وجود داشت امسال ستاد اربعین حدود سه ماه زودتر برنامه ریزی را آغاز کرده است و برای برطرف کردن مشکلات تلاش خود را انجام می‌دهند که حداقل سال 1402 زايرین به مشکلات کمتری برخورد کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد