سیگنال خریداران به بازار مسکن / خانه ارزان قیمت...

سیگنال خریداران به بازار مسکن / خانه ارزان قیمت...

آخرین گزارشات رسمی درباره تحولات بازار مسکن تهران نشان می‌دهد که خانه‌هایی با متراژ 60 تا 70 متر و معمولا دارای یک...

قیمت مسکن  در تهران براساس آخرین داده‌های رسمی که روز 28 اسفند پارسال روی خروجی مرکز آمار ایران قرار گرفت، به متری 83 میلیون و 312 هزار تومان رسید. این عدد را به‌عنوان متوسط قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در ذهنتان داشته باشید وگرنه در مناطق بالای شهر قیمت خانه تا دو برابر این رقم‌ها بالا می‌رود و چیز‌های دیگری مثل امکانات واحد، موقعیت واحد و هزار آیتم کوچک و بزرگ دیگر در تعیین قیمت خانه تاثیر دارد.

قیمت آپارتمان 100 متری در تهران به این ترتیب همزمان با آخرین روز‌های سال 1402 به شکل متوسط چیزی نزدیک هشت میلیارد و 312 میلیون تومان تخمین زده شد، اما این عدد برای یک خانه مشابه در منطقه یک به 17 میلیارد و 47 میلیون تومان رسید. چون در منطقه یک که محله‌های معروفی مثل نیاوران، زعفرانیه و ... دیده می‌شود، متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی تا متری 170 میلیون و 471 هزار تومان بالا رفته است.

قیمت مسکن در ارزان‌ترین نقطه تهران نیز به طور متوسط متری 45 میلیون و 310 هزار تومان محاسبه شده است. این عدد برآیندی از معاملات صورت‌گرفته در بازار مسکن منطقه 18 تهران است و به بهمن امسال تعلق دارد. یعنی خرید خانه 100 متری در این بخش از تهران که جنوب شهر واقع شده، حول‌وحوش چهار میلیارد و 531 میلیون هزینه داشته است.

تغییر قیمت خانه‌های تهران در یک سال

قیمت خانه‌های تهران در سال 1402 براساس آمار‌هایی که در دسترس وجود دارد، به طور متوسط نزدیک متری 17 میلیون افزایش پیدا کرده است. بااینکه در ماه‌های ابتدایی پارسال، اخبار مربوط به معاملات رسمی بازار مسکن تهران سانسور می‌شد، نهایتا در نیمه دوم سال متوجه شدیم میانگین قیمت خانه‌های معامله‌شده در فروردین 1402، متری 66 میلیون و 440 هزار تومان بوده است.

متوسط قیمت خانه‌های تهران بعد تقریبا یک سال به متری 83 میلیون و 312 هزار تومان تبدیل شد و دقیقا متری 16 میلیون و 872 هزار تومان ارتقا پیدا کرد. افزایشی که معادل رشد 25 درصدی قیمت خانه‎‌های تهران است. اگر ابتدای سال گذشته در پایتخت روی یک خانه 50 متری و نقلی دست می‌گذاشتید، متوسط قیمت‌ها دوروبر عددی نزدیک سه میلیارد و 322 میلیون تومان بود.

قیمت مسکن در مناطق یک تا شش تهران که اصطلاحا بالای شهر واقع شده‌اند، بیش از میانگین کل شهر است 

حالا همزمان با ماه‌های پایانی سال خرید خانه‌ای با این متراژ قریب چهار میلیارد و 165 میلیون بودجه می‌خواهد و این عدد طبیعتا در مناطق یک تا شش بیشتر است. مناطقی که متوسط قیمت خانه‌های خریدوفروش شده در آنجا بیشتر از میانگین کل شهر به دست آمده.

 قیمت مسکن در تهران تقریبا متری 12 میلیون بین آمار‌های رسمی و ارقام دلخواه و پیشنهادی فروشنده‌ها تفاوت دارد. با اینکه قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها براساس پلتفرم‌های مخصوص حوزه مسکن، در تهران حول‌حوش 95 میلیون برآورد می‌شود، اما این عدد برمبنای معاملاتی که روی کاغذ آمده و در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به ثبت رسیده، دقیقا 83 میلیون و 312 هزار تومان است

تغییر سبک خریداران در بازار مسکن پایتخت

گزارش تحولات بازار مسکن تهران که معمولا به شکل ماهانه از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، از آذر 1402 آپدیت نشده و جزيیات مهمی از زیروبم معاملات آپارتمان‌های مسکونی دراختیار خریداران و فروشنده‌ها قرار نمی‌گیرد. با این حال همان آمار‌های مربوط به آذرماه مشخص می‌کند، واحد‌های 60 تا 70 متر با 15.1 درصد سهم، بیشترین فراوانی را در معاملات تهران داشتند و واحد‌های 50 تا 60 متر و واحد‌های 40 تا 50 متر از این حیث در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

خرید خانه نوساز یا خانه‌هایی با نهایت پنج سال عمربنا، اولویت فقط 28 درصد خریداران بوده است و قریب 21 درصد معاملات، بابت خانه‌هایی با عمربنای بالای 20 سال امضا شده است. بدنیست بدانید در فروردین 96 یعنی هفت سال قبل، 45 درصد خانه‌های خریدوفروش شده در تهران زیر پنج سال عمر داشتند و کمتر از 10 درصد معاملات به خانه‌هایی با عمربنای بالای 20 سال تعلق می‌گرفت.

مختصات جدید بازار مسکن تهران

متوسط قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در تهران

83 میلیون و 312 هزار تومان

ارزش تقریبی آپارتمان 100 متری در تهران

هشت میلیارد و 331 میلیون تومان

میزان افزایش قیمت مسکن در یک سال

متری 16 میلیون و 872 هزار تومان (25 درصد)

ارزان‌ترین منطقه بازار مسکن تهران

45 میلیون و 310 هزار تومان (منطقه 18)

گران‌ترین منطقه بازار مسکن تهران

170 میلیون و 310 هزار تومان (منطقه یک)

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد